Wkkgz kennisbank
Klachtenregeling - Geschilleninstantie – Schriftelijke overeenkomst
Per 1 januari 2017 moeten alle zorgaanbieders een klachtenregeling hebben die voldoet aan de Wkkgz en dienen de zorgaanbieders te zijn aangesloten bij een erkende geschilleninstantie, zoals bijvoorbeeld Stichting Zorggeschil.
Ook moet de zorgaanbieder met alle zorgverleners die voor hen werken een schriftelijke overeenkomst hebben afgesloten. In deze overeenkomst staat waaraan de zorgverlener moet voldoen. Doel van de overeenkomst is dat de zorgaanbieder kan instaan voor de kwaliteit van de zorg en een goede afhandeling van klachten. Voor medewerkers in loondienst volstaat de arbeidsovereenkomst.
Wetteksten Wkkgz
- Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
- Uitvoeringsbesluit Wkkgz
- Uitvoeringsregeling Wkkgz
- Toelichting op de artikelen van het wetsvoorstel Wkkgz
Brochures Wkkgz
- Wkkgz: handreiking voor ZZP-ers
- Wkkgz: regels voor zorgaanbieders
- Wkkgz: regels voor aanbieders van complementaire / alternatieve zorg
- Wkkgz: regels voor aanbieders van cosmetische zorg
- Wkkgz: meestgestelde vragen door zorgprofessionals
- Wkkgz: handreiking voor kleine zorgaanbieders
- Wkkgz: val ik onder de wet?
Check hier of u Wkkgz-proof bent !
Op onderstaande afbeelding van kunt u aflezen in hoeverre u als zorgverlener of als instelling volledig Wkkgz-proof bent.